Murchison falls

17 november 2017 - Murchison Falls National Park, Oeganda

​Na mijn eerste week op het project was het tijd voor mijn eerste trip, een safari naar Murchison falls! De avond voordat ik, samen met Jolanda en Michael, wegging, verbleven we bij het hostel Backpackers zodat we om 5uur in de jeep konden zitten. We hadden een lange reis voor de boeg. In de jeep konden we genieten van de opgaande zon, de vele kleine dorpjes langs de grote weg waar ze aan huis vanalles verkopen, de mensen die toeteren en je afsnijden, de groene natuur met de vele bananen, avocado en jackfruit bomen en Kampala, de hoofdstad van Oeganda. Je merkt gelijk dat je bij een grote stad zit, aangezien het mega druk is met auto's, boda's en fietsers. Voor de verandering zijn daar wel verkeersregelaars aanwezig. Wanneer je denkt dat alleen de boda's vol zijn geladen, dan heb je de fietsen nog niet gezien. Vele fietsen worden dan ook alleen gebruikt om spullen van de ene plek naar de andere plek te verplaatsen, maar zelf fietsen, dat kunnen de meesten niet.

Hoe dichter we bij het natuurpark kwamen, hoe meer ik de natuur zag veranderen. Van vele dichtbegroeide bossen naar meer open vlaktes. Rond twee uur kwamen we aan bij het park. Gelijk de tourist uitgehangen en even gekeken in het winkeltje dat ze bij de ingang van het park hadden gestald. Vanaf de ingang was het nog een uur rijden naar de waterval, maar vanaf die tijd kon ik al heerlijk genieten van het regenwoud, vele apen en hele fijne insecten die steken. Bij de waterval aangekomen zag ik het vele water van de Nijl met geweld door de rotsen naar beneden geduwd worden, wat was dat geweldig om te zien! Vervolgens klommen we omhoog om de waterval nog beter te zien. Door de mengeling van de zon en de heerlijke douche die wij kregen van de waterval, zagen we een prachtige regenboog verschijnen en kon mijn dag al niet meer stuk!

Uiteindelijk kwamen we met de jeep uit bij het rustige gedeelte van de Nijl waar je met de ferry over kon steken naar het noorderlijk deel van het park, het gedeelte met alle wilde beesten. Ik zwoor dat ik iets in het water zag liggen en na vijf minuten naar het water te hebben gestaard, klopte mijn gedachten. Een paar meter van de kant lag een nijlpaard in het water die voor telkens een paar seconde naar boven kwam. Geweldig! Na de ferry ging het dak omhoog en konden we aan onze eerste gamedrive, wel bekend als safari, beginnen!

Over alle hobbelige wegen reden we door de open vlaktes van het park. Turend door de opening van het dak zagen we al snel vele soorten antilopes, buffels, hyena, vogels en pumba's, de wilde zwijnen. Niet veel later zagen we groepjes giraffen en olifanten. Gelijk mijn camera erbij, want zo dichtbij zou ik deze beesten toch niet gaan zien. Maar niks is minder waar, want hoe later het werd en hoe verder wij kwamen, hoe meer beesten wij dichter bij de weg zagen. Zelfs een groep giraffen op de weg die een spurt namen als wij te dichtbij kwamen. Als laatste waren we nog op zoek naar de leeuwen. De gids was hard aan het rijden om dit voor ons waar te maken. Op het laatst dan toch twee jonge welpjes gezien waarvan de ouders op jacht waren. Het was een uur terug rijden om uit het park te gaan, maar toen hoorden we ineens dat een deel van de weg was overstroomd. We moesten helaas in het donker omrijden en na een paar telefoontjes en anderhalf uur waren we eindelijk bij de luxe safari tent aangekomen met als uitzicht, jawel, de Nijl!

's Ochtends weer vroeg opgestaan om naar het park te gaan voor de tweede gamedrive. In het park kregen we van een andere gids te horen dat één van de welpjes was gepakt door een buffel.. De rangers waren er nu en we konden helaas niet naar de welpjes teruggaan. Om dit te compenseren, zijn Michael en ik bovenop het dak gaan zitten en hebben we heerlijk genoten van de zon, wind, de beesten en het uitzicht. Na een lunch bij een safari lodge in het park, hadden we een boottocht over de Nijl. Hierbij hadden we een hele leuke gids die ons vertelden over de Nijl en alle beesten die daar leefden. Hier ook nog eens krokodillen, nijlpaarden en de meest prachtige vogels gezien en niet te vergeten, de waterval! De terugweg naar de jeep was onder het genot van een Nile (biertje) op de Nijl, heerlijk! Eenmaal bij de jeep gingen we weer terug naar de lodge. Dit keer wel over het gister nog overstroomde gedeelte te komen, maar met vier jeeps gaf het al wat veiliger gevoel. Aangekomen bij het diepste gedeelte van de overstroomde wegen, gingen de gidsen met stenen kijken hoe diep het water was. Voor me zag ik een man een foto maken. Ik dacht van de ondergaande zon en ik draaide mij om. Dichtbij de jeep stond een mannetjes olifant. Wij rustig de auto uit om nog beter te kunnen kijken, maar nadat de gids het hoorde, schrok hij wel. Uiteindelijk toch terug gegaan en over andere overstroomde wegen gereden. Dat maakte de safari helemaal af!

Zondag vroeg op om nog even te kunnen genieten van het uitzicht voordat we de lange weg weer terug moesten. Rond 5uur kwamen we aan in Masaka en heb ik even rustig kunnen zitten bij Plot, een gezellig restaurantje net op een heuvel bij Masaka. 's Avonds op de boda terug naar het huisje om de week op het project weer fris te kunnen starten. Starend naar de vele sterren kijk ik terug op een geweldig weekend!

1. Mélisande:
    17 november 2017
    Wauw! Wat een mooie omschrijving van je gebeurtenissen. Nu krijg ik ook zin om naar Oeganda te gaan en wilde giraffen te zien ;-).
  2. Anja:
    17 november 2017
    Dat is genieten hè met al die dieren om je heen!! Zo gaaf!
    Geniet nog van je weken daar!
  3. Bram van Ooijen:
    17 november 2017
    Een mooie belevenis , nog veel plezier daar !
  4. Fiona McLean:
    18 november 2017
    Sounds like you had a lovely time on safari! Enjoy what you do this weekend and we look forward to hearing about it all.
  5. Niels:
    18 november 2017
    Te gek!! Ik ben nu officieel jaloers.
  6. Opa en Oma.:
    19 november 2017
    Wat een belevenis. En mooi om mee te maken. Nog veel plezier en oppassen alsjeblieft. Groetjes Opa en Oma.